Dataspelsakuten dygnar - Reportage i TV4

TV4 bjöd in Patrik Wincent ifrån Dataspelsakuten tillsammans med författaren till "No Bull" - en bok om 24 timmarssamhället och energidryckers André Persson.  
Projektet har först och främst handlat om att skapa medvetenhet om överdrivet spelande och konsumption av energidrycker. Sprid gärna denna länk för en ökad effekt. Har du några frågor eller känner någon som spelar för mycket, skriv till oss på info@dataspelsakuten.se 

Följ oss live - Dataspelsakuten dygnar

Vad får det för effekt när vi spelar dataspel kontinuerligt hela natten, utan sömn och samtidigt dricker en massa energidrycker?

Fredag den 24 april kl 18.00 till lördag den 25 april kl 06.00 kommer vi utföra ett test för att sprida medvetenhet kring överdrivet dataspelsanvändande. 
Följ eventet här

www.dataspelsakuten.se/stream

Twitch - Se oss spela
http://www.twitch.tv/dataspelsakuten

Bambuser - Se vad som händer i rummet

http://bambuser.com/channel/Dataspelsakuten

Reddit

http://www.reddit.com/r/Games/comments/33orn6/what_happens_when_you_play_a_full_night_of_games/

Bakgrund

Många ”gamers” utsätter säg för detta dagligen genom att ”dygna”, ”raida”, ”Lana” och spela flera nätter i rad utan att sova. I vissa kretsar har det även blivit ett begrepp där man utmanar varandra - vem kan hålla sig vaken i flest timmar? För att kunna prestera under en längre tid och för att kunna behålla fokus på spelet dricker man drycker som innehåller koffein.

Syfte

Syftet med detta sociala experiment är att notera hur vi påverkas när vi utsätter oss för att inte få någon sömn, konsumera energidrycker, oavbruten stimulans genom spelet och hur det i sin tur påverkar vårt ”Fight- & Flight”-system i och med att vi får ett ökat adrenalin- & kortisolpåslag under en längre tid. Vi gör experimentet för att öka medvetenheten och informera om fenomenet till både ”gamers” och allmänheten.

Hur

Dataspelsakuten kommer att utföra ett socialt experiment och testa vad som händer i kroppen fysiskt, mentalt, känslomässigt när man ”dygnar” (hålla sig vaken hela natten) och spelar dataspel, samtidigt som man pressar kroppen med att dricka en massa energidrycker.

I det här experimentet skall försökspersonen hos Dataspelsakuten spela FPS (First Person Shooter-spel), krigsspelet Call Of Duty (COD) och samtidigt dricka Redbull, äta choklad samt snabbmat under hela natten.

Vi kommer att ha en sjuksköterska på plats som kommer att ta puls, blodtryck, ta koncentrationstester samt stresstester och jämföra värden före och efter. Patrik Wincent som är VD för Internetakuten och Dataspelsakuten, som själv är en ”gamer”, kommer att genomföra experimentet.

Struktur och regler:

  • Oavbrutet spela COD (Call of Duty under 12 timmars tid)
  • Enda gången försökspersonen pausar är när han dricker Redbull eller går på toa
  • Äta choklad och snabb snabbmat (Gorbys piroger – en gång under kvällen)
  • Muntlig reflektion och avstämning en gång i timmen (utan att avsluta spelandet)
  • Resultatet i spelet är oväsentligt, syftet är att hålla igång under 12 timmar i sträck

Anmäl dig till Paintball Boot Camp 14 mars kl 12.00 i Huddinge

Vi möts vid Farsta Strand vid torget kl 11.00 den 14 mars. Åker ni bil dit finns en karta på actioncenter.se Detta halvdagsprogram är designat för barn som spelar för mycket dataspel och rör sig för lite.

 

Många av dessa dataspelande ungdomarna tycker om att spela online (MMO) och kriga krigsspel. Denna typ av ”Shooter games” går ut på att kriga i olika världskrig på nätet med sina vänner. Vi vill kunna erbjuda ett alternativ som fyller samma behov åt ungdomarna. Dem får skjuta och kriga på låtsas med sina vänner, fast på riktigt! Här kan man inte gömma sig bakom kontrollerna eller tv-skärmen, här får du känna på riktigt hur det känns att bli jagad eller att jaga någon. Här får barnen röra på sig, möjligheten att kunna aktivera sig. Här gäller det att ducka, hoppa över hinder, gömma sig och hoppas på att inte bli upptäckt. Känna på riktigt hur adrenalinet i kroppen skjuts till höga höjder när sina kompisar plötsligt attackerar en.

Här finns det alternativ där vi kan vara ute i skogen och vara nära naturen, eller inomhus där det finns stora banor. Survivor camp Spelet går ut på att en styrka av anfallare ska inta det läger som motståndarstyrkan förskansat sig i. Till sin hjälp har försvararna diverse skydd som omringar lägret. Anfallarnas fördel är att dem vet var motståndarna är och kan anfalla ur terrängen från olika håll. Last man standing Spelet med bara fiender! På denna mark finner du bara motståndare, ingen att lita på förutom dig själv! Här vinner den person som står kvar sist i fortet med flaggan i topp! Paintball utomhus Painballparken ligger i direkt anslutning till motorbanans område. Fint skogsområde i perfekt terräng med många naturliga gömställen. Vi håller som bäst på att komplettera dessa banor med häftiga byggverk som fort, palissader, torn och värn mm. Allt för att skapa Sveriges häftigaste paintballpark. Paintball inomhus Nu har Phazerball kommit till Sverige! Denna form av inomhuspaintball är helt överlägsen: återanvändningsbara bollar! Betyder att du kan skjuta hur mycket du vill utan extra kostnad, träffar registreras direkt och digitalt på dataskärm. Att skjuta dessa färgade/fluorecerande bollar och att dator i stället för färgklick indikerar träff, betyder inte bara att du kan skjuta obegränsat, det betyder också att du slipper allt färgkladd från väggar och golv som annars är vanligt förekommande i paintballhallar. Vi erbjuder Sveriges största äventyrspark som ligger ute i Huddinge.  

För bokning eller information, ring 08 23 30 07 eller mejla till info@dataspelsakuten.se

Föreläsning 2015-05-12 - Hur kan ungdomar bryta dataspelsbereonde?

Kvällsseminarium Dataspelsakuten

 

Ungdomar och teknologi  – Hur vi väcker deras potential!

Kvällsseminarium med Dr Arne Rubenstein från Australien och Patrik Wincent, grundaren till Dataspelsakuten och Internetakuten.

Tid: 19.00 – 21.30

Datum: 2015-05-12 kl 19.00 - 21.30
Adress: Karlbergsvägen 54

Agenda:

19.00 – 19.50, Patrik Wincent

20.10 – 21.30, Dr Arne Rubenstein

Dr Arne Rubinstein (AUS) kommer hit till oss ända från Australien. Han har arbetat med ungdomar och familjer i över 30 år som läkare, kurator, mentor, talare och workshopledare. Han är författare till boken ”The Making of Men” som har blivit en storsäljare i Australien och andra länder. Han är en av grundarna till Pathways Foundation som främjar passageriter för ungdomar. Hans seminarier är utformade för att stödja ungdomar i arbetet att framgångsrikt skapa ett bättre liv. Seminarierna ger också stöd åt dessa ungdomars föräldrar och lärare.

År 2008 blev Dr Arne Rubenstein nominerad till årets Australiensare för hans banbrytande arbete med ungdomar. I arbetet, "Dr Arne School Program", berättar han om betydelsen av att hjälpa ungdomar genom passageriter och hur de kan hitta sina egna unika gåvor och talanger. 

Hans program och seminarier är praktiska, underhållande och insiktsfulla. De ger föräldrar verktyg för att kunna hjälpa en generation unga män och kvinnor att uppskatta livet. Han reser till skolor över hela Australien där han driver program och leder seminarier och workshops. 

Detta är ett tillfälle som du inte bör missa!

Patrik Wincent (SWE). Grundaren till Internetakuten & Dataspelsakuten. Han är auktoriserad terapeut, coach, författare och föreläsare med många års erfarenhet av arbeten med missbruks- och beroendeproblematik. Som expert inom området förekommer Patrik ofta i media som t ex TV4:s Morgonsoffa, SVT Sverige, Aftonbladet, Expressen, DN mm. Patrik är en populär föreläsare inom ämnen som rör olika sorters digitala beroenden och missbruk som exempelvis dataspelsmissbruk, mobilmissbruk och beroenden av internet och sociala medier. Patrik Wincent är aktuell med boken ”När vi släpper kontrollen” som är en praktisk handbok för föräldrar till barn som brottas med dataspelsmissbruk. Boken ger konkreta tips och verktyg för hur man kan hantera detta problem i vardagen.

Föreläsning med Patrik Wincent: En föreläsning för er som vill lära er mer om dataspelsmissbruk. Ni kommer att få konkreta tips och verktyg för att kunna hantera denna problematik. Denna föreläsning är informationsrik och ger en tydlig bild av hur ett dataspelsmissbruk kan se ut.

Ur innehållet: 

Definition: Hur ser problemet ut, vilka är i riskzonen, statistik.

Vad händer i hjärnan, vilka spel är mer beroendeframkallande?

Identifiera: Vilka är varningssignalerna för dataspelsmissbruk?

Vilka är de sociala, fysiska och mentala konsekvenserna?

Agera: hur skall du som lärare agera när du ser varningssginaler?

Hantera: Hur går du vidare med någon som har ett dataspelsmissbruk?

Föräldrautbildning med Dr Arne Rubenstein: En informativ och underhållande föreläsning på 1,5 timme. Den behandlar den senaste forskningen kring tonåringar och hur vi kan hjälpa dem att nå deras potential och komma tillbaka till ett normalt liv. 

Seminariet omfattar: 

Hur du kan hjälpa tonåringar att bli motiverade och inspirerade av sina liv. 

Senaste forskning kring tonåringar.

Hur vi kan hjälpa tonåringar att undvika de vanligaste fällorna. 

Hur våra ungdomar påverkas av dagens teknik.

Hur vi kan inkorporera hälsosamma beteenden hos våra barn.

Detta seminarium är riktat till föräldrar med barn från 8 – 24 år. 

Kostnaden är 100 SEK per biljett. Först till kvarn då platserna är begränsade. Ni säkrar er plats när betalningen är gjord. Bankgiro: 179 - 9311 Dataspelsakuten, Skriv ert efternamn på kommentar rutan, därefter skicka oss ett email när betalningen är gjord. Vår email är info@dataspelsakuten.se. Vi tar även emot drop in biljetter som kostar 150 SEK per person.