Sociala konsekvenser
Dataspelsmissbruket kan få stora sociala konsekvenser. Dataspelsmissbrukare tillbringar större delen av sin tid åt att spela. Deras personliga relationer blir försummade och i vissa fall försvinner de helt. De har sällan vänner kvar i det verkliga livet, in real life (IRL), och tillbringar större delen av sin tid åt att kommunicera med människor på nätet medan de spelar.
Bristen på sociala aktiviteter är resultatet av ett tvångsmässigt spelande och kan det få långvariga sociala konsekvenser. En missbrukande ungdom kommer inte att kunna utveckla sociala färdigheter, vilket blir hinder i hans/hennes utveckling. Han/hon kommer att få svårt att upprätthålla sunda relationer i och utanför skolan. Plötsligt är han/hon vuxen med sociala färdigheter som en 10-åring. Han vet inte hur man ska bete sig mot vänner, hur man pratar med någon i en nära relation eller hur man bara njuter av kompisars sällskap. Den sociala tafattheten är ett resultat av dataspelsmissbruket. Spelmissbrukaren kommer sannolikt att återvända till sitt rum för att fortsätta sitt spelande. Livet där upplevs lättare än det verkliga livet.
Att befinna sig i ett dataspelsmissbruk är allvarligt. Det pågår en debatt om huruvida dataspelsmissbruk är en diagnostiserad sjukdom eller inte. Det är dock tydligt att denna problematik finns och ökar i vårt samhälle.
Några exempel på sociala konsekvenser
Förlorade vänskapsrelationer
Missad skoltid
Isolering i hemmet
Litet umgänge med föräldrar
Spenderar mer tid åt dataspel än avtalat
Spelar innan läxorna är gjorda
Spelar dataspel istället för att träffa vänner
Försummar andra fritidsaktiviteter
Somnar i skolan